Willen weten en zélf bepalen wanneer AI wel en niet in te zetten
Op 1 juli 2025 gingen 14 studenten in gesprek over hun ervaringen en verwachtingen rondom AI in het onderwijs. Hun inzichten geven een genuanceerd beeld van hoe studenten AI benaderen.
📌 Belangrijkste inzichten:
- Niet al deze studenten gebruiken AI – sommigen kiezen er bewust voor om het niet te doen.
- De studenten zijn kritisch: AI blind overnemen is uit den boze; eigen interpretatie en bronverificatie zijn essentieel.
- Er is bezorgdheid over de milieu-impact van AI.
- Kennis over hoe AI werkt is beperkt; thema’s als privacy en ethiek worden minder vaak meegenomen.
- Ze willen geen verboden, maar wél uitleg en handvatten om zelf afwegingen te maken:
- Wat is AI en hoe werkt het?
- Inzicht in ethiek, privacy, betrouwbaarheid en milieu-impact.
- Transparantie over welke platforms beter of slechter scoren op deze aspecten.
- De studenten vragen om duidelijke, opleiding-specifieke richtlijnen over wat wel en niet mag.
- Ze willen dat stageorganisaties helder zijn over AI-gebruik.
- Tot slot: de studenten willen voorbereid worden op de toekomst – samenwerken met AI hoort daarbij.
De uitdaging: Ruimte voor dialoog, duidelijke kaders, en ondersteunen in het maken van bewuste keuzes. Niet verbieden, niet pushen, maar begeleiden.
Interesse in het -geanonimiseerde- verslag? Mail ons.