AI&Ethiek: studenten vertellen

Willen weten en zélf bepalen wanneer AI wel en niet in te zetten

Op 1 juli 2025 gingen 14 studenten in gesprek over hun ervaringen en verwachtingen rondom AI in het onderwijs. Hun inzichten geven een genuanceerd beeld van hoe studenten AI benaderen.

📌 Belangrijkste inzichten:

  • Niet al deze studenten gebruiken AI – sommigen kiezen er bewust voor om het niet te doen.
  • De studenten zijn kritisch: AI blind overnemen is uit den boze; eigen interpretatie en bronverificatie zijn essentieel.
  • Er is bezorgdheid over de milieu-impact van AI.
  • Kennis over hoe AI werkt is beperkt; thema’s als privacy en ethiek worden minder vaak meegenomen.
  • Ze willen geen verboden, maar wél uitleg en handvatten om zelf afwegingen te maken:
    • Wat is AI en hoe werkt het?
    • Inzicht in ethiek, privacy, betrouwbaarheid en milieu-impact.
    • Transparantie over welke platforms beter of slechter scoren op deze aspecten.
  • De studenten vragen om duidelijke, opleiding-specifieke richtlijnen over wat wel en niet mag.
  • Ze willen dat stageorganisaties helder zijn over AI-gebruik.
  • Tot slot: de studenten willen voorbereid worden op de toekomst – samenwerken met AI hoort daarbij.

De uitdaging: Ruimte voor dialoog, duidelijke kaders, en ondersteunen in het maken van bewuste keuzes. Niet verbieden, niet pushen, maar begeleiden.

Interesse in het -geanonimiseerde- verslag? Mail ons.